Friday, 22 August 2008

minyak turun??

trut trut trut..
sms diterima di handphone my boss a.k.a my bro..
keadaan yg agak riuh diopis tetiba jd sunyi seketika..
dan kelihatan along menggosok pipinya yg bersih dr jambang..

"ish.. Pak Lah ni,.. tak konsisten btul la.." along
"naper long??" adek

screen handphone dihala kepada diri ini..
satu satu ayat dibaca..
dan diri ini hanya mampu menggaru dagu yg tidak gatal..
sambil tersenyum..

"kira kompem la eh minyak turun??" adek
"hah" along ringkas menjawab..

padahal kami baru saja berborak-borak...
kemungkinan minyak akan turun Isnin ini..
kemungkinan...
sibuk mengira stok minyak yg perlu dikurangkan..
ternyata tidak sempat...
Pak Lah lebih pantas membuat keputusan..
kalah kelajuan kereta F1..
dan sebentar lagi satu tanker penuh minyak akan sampai..
stok akan bertambah..
kerugian?? boleh buat kenduri 3 malam..
auchhh...
inilah dugaan namanya..

pesanan buat along (termasuk diri ini) : SABO jek la yer.. mudah-mudahan ada hikmahnya...

7 comments:

shinO サイフル said...

Takkan kira RUGI je dik oi..
UNTUNG sebelum ni xkira lak..
kira fair n square lah ye..
mase dlu minyak murah naik mendadak tak kira lak stok yang beli harga murah..tp ni kira RUGI sikit je la sbb dlu naik lagi banyak.. well done Pak Lah. (masa ni br nk sokong PAK LAH) hahaha~

filanastasia said...

shino : hahaha.. biasa la.. dlm bisnes.. rugi kira dulu cik abg oi.. untung blakang kira.. sayangnya dulu.. time harga naik.. kitaorg tak stock up pun.. sebab tak sangka nak naik.. so tolak tmbh.. cukup ler.. walau rugi.. insya-Allah masih bleh survive..

pst.. bukan memang kena sokong Pak Lah ker?? awk kan org bawah Pak Lah.. org gomen la katakan.. huhuhuh

Princess Liyana said...

biasala kan kak?ada untung dah ruginya:)huhuhu

sabar ek?

filanastasia said...

princess liyana : itu normal.. kalau untung jek.. pelik jugak nanti.. hihihih

AyAres said...

ermmm...kenapa rugi? bukan ke pembelian pun ikut rege semasa ker?

KEKASIH 'ATOK' said...

ish ish ish... leh buat kenduri... leh tak kita tolak tanker tu ek.. ish ish ish.. moral of the story kita jgn beli stok minyak manyak2.. org yg tak jual minyak bukan paham masalah kita nie kak di.. depa ingat kita sonang aje.. minyak naik depa bising.. minyak turun pon depa bising.. tak gheti bersyukur betol... kalu depa dok kat negara perang tu baru reti syukur agaknya...

filanastasia said...

mr ayares : kerugian tu berlaku bila minyak yg tlh dibeli dgn harga tinggi (menjadi stock dlm tangki) perlu dijual dgn harga terbaru.. pembelian selepas semalam memang la ikut rega semasa.. tp takpe la.. kira mcm buat tolak bala.. huhuhu

kekasih 'atok' : asr yg sengal la jaga stock skarang..dah tak reti nak buat lagu mana.. kang tak simpan stock, kering plak.. kalau simpan bnyk.. buat turun lagik.. auchh.. pening ceq dibuatnya...