Wednesday, 28 January 2009

take for granted..

selama neh kita selalu tak amek pusing..
suka suki amek something or someone for granted..
especially our lovely mum..
berkorban untuk anak dan suami..
ya.. memang kita kata kita hargai beliau..
tapi sejauh mana???
pernah terfikir betapa penat mereka menguruskan rumah tangga??
jawapan aku.. pernah.. sentiasa..
tapi tak pernah terfikir plak betapa sukarnya ia..

ari neh aku cipta rekod..
menjadi 'perempuan melayu terakhir'
hahaha...
kalau selalu hanya buat salah satu kerja wanita neh..
kalau ibu sapu.. aku masak..
kalau ibu masak aku basuh baju..
maybe dua tiga.. tapi tidak pernah semua..

tapi ari neh aku seperti 'dirasuk'..
padahal malam td movie marathon kat umah..
tido kul 3.30 pagi..
alhamdulillah tetiba bleh bangun awal giler..
terus amek kain baju kotor n basuh...
lama giler aku mengadap mesin basuh tuh..
yer la manyak kategori beb..
baju keja basuh laen..
yg putih n berwarna laen plak...
aish.. tapi aku layan kan aje...
plak tuh basuh pinggan mangkuk...
siang sikit bawak mak g pasar..
balik siap-siap tuk masak..
after that kemas satu umah..
sampai angah aku yg balik dr stesen pun terkejut giler..
demam panas agaknya adek manja dier neh..
huhuhuhu

selesai semua.. aku mintak approval dr mak..
mak senyum n cium aku..
dia kata aku dah lulus.. hahaha..
wah.. bahagianya..
opppsss... lulus apa ya.. hihihihi

pastu aku cakap nak naek bersiap..
ingat nak kuar cari barang..
tapi sampai petang aku tak turun..
rupanya dah terbontang kat atas pinky..
keh keh keh...

itu la rasanya menjadi seorang surirumah..
penat.. letih..
tapi aku salute pada mak n ibu² di luar sana..
mereka sangat hebat..
melakukan semuanya tanpa rungutan..

dan ingat la kalian semua..
termasuk diri ini..
jangan la kita ambil mudah..
atau tidak ambil peduli...
mereka yg berkorban untuk kita..
don't take something or someone for granted..
ingat itu..
dan sentiasa la tunjukkan rasa kasih n ucapan penghargaan kepada ibu..
kerana..
sekecil mana penghargaan dr anak²..
besar maknanya untuk mereka..

TERIMA KASIH MAK.. ADEK SAYANG MAK... SELAMANYA...

5 comments:

goasop said...

hmm.. yup! insyaAllah akan tolong parents sampai bila2~ jasa dorang tak terbalas.

Mira said...

oh, bagusnya anak mak.. lulus lulus... kehkehkeh

filanastasia said...

goasop : yup.. seluas lautan pun yg kita lakukan.. tak akan dapat balas jasa mereka..

mira : huhuhuh.. lulus ek??

.fatin nabila. said...

a'a kn..
ibu kita buat kerja banyak dlm sehari..
xpnah pon mgeluh.
salute la para ibu2..
ibu sy tgh tido, rindunya kt dia.. ;(

filanastasia said...

fatin nabila : ermmm (^_^)